مراقبت و نگهداری کودک در منزل

مراقبت و نگهداری کودک در منزل ، مسلما کودک حساس ترین عضو خانواده میباشد که پدرو مادر تمام تلاش خود را برای به ثمر رسیدن و ایجاد بهترین شرایط برای او انجام میدهند.
کودکان در دو بعد کیفی و کمی رشد میکنند. یعنی هم معیارهای فیزیکی و ظاهری و هم روانشناختی باید مورد توجه قرار گیرد.
دغدغه های مختلف مانند کار، بیماری، تعداد زیاد فرزندان و… سبب می شود که گاهی والدین نتوانند بطور مداوم از کودک خود نگهداری کنند و نیاز به یک مراقب و پرستار کودک داشته باشند.

سن کودک یکی از هممترین عوامل انتخاب پرستار است کودکان در سنین پایین به مراقب احتیاج دارند که بهتر است پرستار با مهالرت های نگهداری از کودک اشنا بوده و تجربه کافی در این حوزه داشته باشند

ارتباط برقرار کردن پرستار با کودک

معمولا پرستارانی که خود مادر هستند یا تجربه نگهداری از کودک را دارند، برای نگهداری و مراقبت از کودک  مناسب تر هستند.
کودکانی که قادر به صحبت کردن هستند میتوانند نیاز های خود را بیان کرده یا وقایع اتفاق افتاده را برای پدر و مادر خود بازگو نمایند اما کودکانی کم سن تر که قادر به صحبت نیستند نیاز به مراقبت و توجه بیشتری دارند.

در مورد کودکان بزرگتر پرستارانی که توانایی انجام کار آموزشی و بازی را داشته باشند گزینه های بهتری محسوب شده به ویژه اگر تحصیلات مرتبط یا تجربه در این زمینه را داشته باشند. بهترین سن برای پرستاران ۲۸ تا ۴۰ سال است. و بهتر است با انتخاب اولیه مناسب تا حد امکان از تعویض پرستار خوداری نمایید.
مگر اینکه دلایل موجهی مانند دوری مسافت، جابه جایی و مواردی از این دست وجود داشته باشد.
در غیر این صورت به دلیل دلبستگی کودک به پرستار ممکن است مشکلی برایش ایجاد شود.
درست است که پرستار به نوعی مادر دوم کودک محسوب می‌شود اما به هر حال نمی‌تواند جای مادر را بگیرد. بهتر است وقتی مادر از سرکار به خانه برمی‌گردد برای بودن در کنار فرزندش وقت بگذارد.

نکته مهم دیگر این است که بعد از توافقات اولیه، کودک و پرستار ناگهان باهم تنها نمانند. باید فرصتی برای آشنایی هردوی آنها ایجاد شود.
بهتر است این فرایند از چند هفته قبل شروع شود و زمانی که مادر هم حضور دارد، پرستار و کودک برای مدت کوتاهی در اتاق تنها باشند تا کودک به تدریج به حضور پرستار عادت کند و پرستار هم بتواند ریزه کاری‌های کار با کودک را یاد بگیرد و بتواند به پرستار اطمینان کند. در این صورت راحت‌تر کنار او می‌ماند.

انتخاب نگهدار و مراقب کودک

چگونه به یک فرد غریبه اعتماد کنیم و جگر گوشه خود را به او بسپاریم ؟
موسسه‌های معتبر می‌توانند گزینه خوبی برای انتخاب نگهدار کودک باشند. البته باید گفت که هر موسسه‌ای معتبر نیست.
شرکت پارسا مهر با 19 سال سابقه بیشترین حساسیت را در انتخاب پرستارانی با تجربه و متعهد دارد.
در واقع موسساتی که مجوز دارند نسبت به این موضوع سختگیرتر هستند و مشکلات را بهتر پیگیری می کنند، ضمن اینکه پدر و مادر می‌توانند در زمان مصاحبه رفتار پرستار را ببینند.